perjantai 24. helmikuuta 2017

Eläinten oikeuksia ja vähän ihmistenkin

ASIAA SIITÄ, MIKSI KANNATTAA KATSOA PINTAA SYVEMMÄLLE JA ANTAA TOISTEN(KIN) ELÄÄ



Rakastan eläimiä. Torakatkin ovat minusta mukiinmeneviä. Käärmeiden, liskojen ja hämähäkkien kohdalla minulla on vähän haasteita.

Jos voin itse asiaan vaikuttaa, minulla on aina koira. Kodissa on omanlaisensa sydänlämpö, kun koira on kotona. Olen onnellisempi ihminen, jos jaan arkeni koiran kanssa.

Olin 24-vuotias, kun viimeisen kerran söin punaista lihaa. Vuotta myöhemmin maistoin vielä kanaa. Nykyään syön kalaa, mutta muiden eläinten lihaa en ole syönyt.

Rakastan vintageturkiksia. Olen turkistakkini ostanut kaikki kierrätettyinä, ja ikää niillä on 10-30 vuotta. Ne ovat kauniita ja lämpimiä. Olen erittäin tietoinen siitä, että turkistakkini ovat turkisteollisuuden tuotteita. Inhoan turkisteollisuutta, jos rehellisiä ollaan. Inhoan kärsimystä, jonka turkisteollisuus eläimille tuottaa. Mutta minun ostoksistani ei ole mennyt euroakaan turkisteollisuuteen. Jos minä saisin päättää,  turkisteollisuus loppuisi tänään, eläinten takia.

Joku ajattelee, että olen julma ja itsekäs ihminen, kun pukeudun vanhoihin turkistakkeihin. Se sama joku pukee jalkoihinsa ja käsiinsä karitsannahkaa ja syö karitsaa tänäkin pääsiäisenä. Jos ostat nahkakengät tai nahkalaukun, et aina edes saa selville, minkä eläimen nahkaa siihen on käytetty ja millaisen prosessin tuloksena.

Joku sanoo, että voisin pukeutua tekoturkiksiin, niihin pörröisiin akryylitakkeihin, joissa ei ole mitään eettistä. Ei kiitos. Jätetään tekoturkit jatkossa kauppoihin, niin planeetta kiittää.

Jos suomalaisten mummojen vinteiltä lähtee kierrätykseen aitoja turkistakkeja, pukeutukaa niihin. Niiden vaatteiden takia ei enää yksikään turkiseläin kärsi. Vintageturkikset ovat eettisesti kestävä valinta.

Vielä toiseen eläimelliseen asiaan.

Olen ollut tiedotusvälineissä esillä seksuaalisesta vapautumisestani. Mutta tarkoittaako seksuaalinen vapautuminen, että pitää panna kaikkien kanssa ja paljon?

Siinäkään asiassa kaikki ei ole aina sitä, mitä voisi kuvitella.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti